Tykkään tehdä ja syödä salaatteja. Minulla ei varsinaisesti ole mitään erillisiä reseptejä salaatteihin, mutta muutamaa perusasiaa pyrin noudattamaan. Ensinnäkin pelkällä vihreällä salaatilla ja kurkkuviipaleella ei elä. Olen kokeillut ja huonoksi havainnut. Jos yrittää “keventää” ruokavaliotaan pelkällä vihreällä niin mönkään menee ihan varmasti. Vatsa ei täyty eikä saa kaikkia tarvittavia ravintoaineita. Pelkkä vihreä salaaatti on erinomainen lisä kunnon ruoan kylkeen. Jos sitten haluaa korvata yhden aterian päivässä salaatilla, pitää sen olla ruokaisia ja monipuolinen.

Tässä muutama vinkki, miten saat koottua herkullisen ja ravitsevan salaatin.
– Valitse salaattipohjaksi muutamaa eri lajiketta ja mielellään luomuna. Esim. luomu babypinaattia/rucolaa ja sitten vaikka luomu amerikansalaattia tai jäävuorisalaattia. Myös vuonankaali on erinomaista salaattipohjana tai Silmusalaatin parsakaaliversot.
– Sitten on vuorossa kovemmat ainekset. Tykkään lisätä tomaatin ja kurkun lisäksi tai korvikkeeksi esim. jotain satokauden hedelmää. Tähän aikaan salaattiin sopiin hyvin persimon, jota saa myös luomuna. Paprikoista suosin luomu suippopaprikaa, joka on herkullista ympäri vuoden. Avokadoa käytän paljon silloin kun sitä on saatavilla kohtuulliseen hintaan. Olen myös tavannut keittää viikonloppuisin ison satsin punajuuria, joita voin sitten pitkin viikkoa käyttää salaateissa.
– Proteiineista suosin tonnikalaa oliiviöljyssä, savulohta ja kanaa. Joskus myös erilaisia papuja, mutta näitä maltillisesti, koska ne tuntuvat herkästi vatsassa. Juustojakin voi käyttää, jos ne kuuluvat omaan ruokavalioon.
– Salaatin päälle lisään aina joitakin siemeniä esim. kurpitsansiemeniä tai sitten pähkinöitä. Niistä saa mukavaa suutuntumaa ja hyviä rasvoja.
– Yrteistä saa mukavasti erilaista makua salaattiin ja basilika on suosikkini.
– Salaattikastikkeena käytän majoneesia, avokadoöljyä, kurpitsansiemenöljyä tai oliiviöljyä. Öljyä saa laittaa runsaasti, jotta maha täyttyy ja sydän kiittää.