”Joka huolehtii etukäteen, kärsii kahdesti”

Olen miettinyt paljon otsikon muinaista alkuperältään kiinalaista sananlaskua. Minulla on tapana esimerkiksi yön hiljaisina hetkinä käydä läpi tulevan viikon tapahtumia (joita ei siis ole vielä edes tapahtunut!) ja mielentilasta riippuen päätyä jossain määrin katastrofiajatteluun. Katastrofiajattelulla tarkoitan sitä, että ajattelee kaikesta tulevasta aina sen pahimman vaihtoehdon. Onneksi olen viime aikoina tiedostanut tämän olevan aivan turhaa. Asioita tapahtuu omalla painollaan eikä niihin voi paljoakaan vaikuttaa sillä, että valvoo öitä niistä murehtien. On ihan turhaa murehtia huomisen säästä, koska sää on se mikä se on. Tärkeintä olisi keskittyä olemassa olevaan hetkeen, olla läsnä juuri siinä ja niille ihmisille keiden kanssa aikaansa viettää.

Viikunat

Tänä viikonloppuna keskityin keittiössä herkkuihin ja satokauden raaka-aineisiin. Kaupasta löytyi kotimaista tuoretta maissia, jota en voinut vastustaa. Maissintähkät veivät minut takaisin lapsuuteen, Himalajan rinteille. Vastaan tuli myös aivan ensiluokkaisen täydellisiä tuoreita viikunoita, joita nautittiinkin perjantai-iltana Serrano-kinkun kanssa.

Kookos-omenayllärin idea on kookoksessa, jota on jälkkärissä monessa muodossa. Samalla tuli käytettyä nyt juuri parhaimmillaan olevaa kotimaista omenaa. Päätin myös kokeilla karppileipää vaihteeksi vuoassa paistettuna. Hetken tuotekehitystä tehtyäni mielessäni laitoin reseptin paperille ja sain aikaiseksi aika hyvä karppileivän. Kannattaa kokeilla.

Maissit

← Previous post

Next post →

2 Comments

  1. Voi Maria, olet niin oikeassa. Minun ja äitisi tapana on myös tuo murehtimisen lahja. Kerro miten siitä pääsee eroon:-) vaikka tässä iässä taitaa olla myöhäistä muuttua, vai onko?

    • Hei!
      Aina voi muuttua, ei koskaan ole liian myöhäistä. Kaikki viisaus on meidän päämme sisällä, se vain pitää löytää. Tiedän varsin hyvin miten tiukassa on murehtiminen meidän suvun naisilla. Itse olen löytänyt avun Mindfullness-harjoituksista ja tästä aiheesta olevista kirjoista, esim. Eckhart Tollen kirjoista. Erittäin silmiä avaavaa ja ihan konkreettisia harjoituksia.Kävin myös Mindfullness kurssin ja retriitin, joista oli alkuvaiheessa apua. Suosittelen lämpimästi! t. Maria

Comments are closed.