Tämän reseptin myötä olen menettänyt hortoilu-neitsyyteni (hortoilu=villivihannesten kerääminen ja syöminen). En vielä uskaltanut ihan tuntemattomien kasvien kimppuun käydä vaan aloitin kaikkien tuntemasta nokkosesta. Nokkonen on erittäin ravinteikas kasvi, joka sisältää esim. paljon C-vitamiinia ja seitsemän kertaa enemmän rautaa kuin pinaatti. Kasvi on myös hyvin monikäyttöinen. Nokkonen on parhaimmillaan näin alkukeväästä kun lehdet ovat vielä pehmeitä eikä kasvi ole kovin polttava.

Laitoin nokkosen kaveriksi pestooni basilikaa, mutta pesto onnistuu myös pelkästä nokkosesta. Tässä pestossa ei myöskään ole perinteisiä pinjan-siemeniä, koska olen niille allerginen eikä myöskään pähkinää. Nämä korvasin yön yli liotetuilla kuorellisilla manteleilla.

Nippu basilikaa (minulla oli ruukkubasilika, josta olin ottanut jo muutaman oksan muuhun käyttöön)
Nippu nuoria nokkosia (noin 6 kpl 15 cm oksaa)
1 valkosipulinkynsi
0,5 dl raastettua parmesan juustoa
0,5 dl manteleita (mielellään kuoripäällisiä ja yön yli liotettuja)
1 – 1,5 dl oliiviöljyä

1. Irrota nokkosen lehdet varresta ja keitä niitä n. 4 minuuttia vedessä ja siivilöi.
2. Laita blenderiin (tai monitoimikoneeseen) mantelit ja valkosipulinkynsi ja hienonna.
3. Lisää basilikan lehdet, ryöpätyt nokkosen lehdet ja raastettu juusto ja hurauta tahnaksi.
4. Lisää öljy vähitellen ja lisää sitä sen verran, että saat tahnasta sopivaa.

Tarjoile esim. grillatun lihan, kanan tai kalan kanssa. Toimii myös salaatissa, kasvisten kera jne.

Basilikanokkospesto